- Om alt det, der betyder noget

Corona Blues.

Corona Blues – kom ud af tristheden.
Skrevet af Camilla Munksgaard.

Er du også blevet ramt af Corona blues?

Jeg er nået dertil, hvor jeg kan mærke, at nu begynder jeg at synes, at det med Corona er svært. Det er rigtigt vigtigt, at vi tager alle forholdsregler, så vi passer på hinanden og på sundhedspersonalet. Men derfor kan vi jo også godt alle føle os lidt triste og påvirkede over alle dem vi ikke kan se, og alt det vi ikke kan gøre, som vi plejer.

På nuværende tidspunkt har vi alle mundbind på. Jeg synes faktisk, det er en lettelse. Det er jo lettere med enkle regler for os alle. Vi passer på hinanden. Og det skal vi blive ved med! Så må vi acceptere, at der er nogle ting, vi savner. Men der er alligevel nogle ting, vi kan gøre, for at vi ikke får alt for mange Corona blues:

 

 

 

 

 

 

 

8 tips til at bryde følelsen af Corona blues:

1) Træning er vigtigt under Corona.

Husk at træne! Eller at komme i gang med træne!

Vi ved jo godt, at motion reducerer risikoen for en række alvorlige sygdomme som fx hjerte-kar-sygdomme, kræft i tyktarm, bryst og livmoder, og type 2 diabetes. Men motion  er også godt for din følelse af velvære og glæde.

Mange studier viser efterhånden, at motion og fysisk aktivitet har en positiv effekt på vores psykiske velvære og livskvalitet.

Læge Carl Johan Sundberg med speciale i psykiatri og motion har udgivet bogen ”Motion som medicin” (Nyt Nordisk Forlag, 2015) med sin kollega, læge Anders Hansen.  Iflg. Carl Johan Sundberg skal vi være fysisk aktive/ motionere mindst 30 minutter om dagen, for at det påvirker vores psykiske sundhed. Pulsen skal altså op. En rask gåtur eller boldspil kan også være fint.

Selvom hjerneforskerne stadig hele tiden opdager nye ting om hjernen, er hjerneforskerne efterhånden blevet en hel del klogere på psykisk sundhed. Iflg. Carl Johan Sundberg er hjernen faktisk forandringsparat. De forskellige centre i hjernen, som har forbindelse til vores psykiske sundhed, påvirkes positivt ved fysisk aktivitet og giver os derfor en højere grad af velvære og glæde.

Motion virker rigtigt godt ved let eller mellemsvær depression iflg. Carl Johan Sundberg.

Læs eventuelt mere indgående her om, hvordan fysisk aktivitet påvirker hjernen og vores glæde her https://www.psykiatrifonden.dk/viden/gode-raad-og-temaer/motion-og-psykisk-sundhed/vi-traener-de-mentale-muskler-med-de-fysiske.aspx

Corona Blues
Romaskinen er god træning!

Hvad gør jeg selv?

 Jeg laver selv i øjeblikket mest tre former for træning. Jeg har under Coronaen ikke lyst til at gå til træning i et træningscenter eller lignende. Det føles bare ikke helt trygt.

Under Coronaen i foråret fik vi en romaskine, som jeg dog først begyndte at bruge engang i september, eftersom jeg blev opereret i foråret og derfor skulle jeg lige passe på med ar og brug af brystmuskler.

Jeg synes, det er virkelig skønt at ro på den. Den har den skønneste vandlyd, så jeg føler faktisk jeg glider hen over vandet.

Der får jeg i hvert fald pulsen op .

Så går jeg jo mine lange gåture hver dag med vores to hunde. Jeg får pulsen op – men selv om jeg går til, er pulsen jo ikke ”oppe” det meste af tiden iflg. mine målinger (Garmin sportsur, hvor jeg holder øje!)

Indimellem løber jeg… Men jeg må indrømme, at siden min sidste operation, er det ikke rigtigt kommet i gang igen. Men det skal jeg også i gang med igen, for det er super fedt, når først man altså har løbet nogle gange… De første par gange hader jeg, når jeg ikke har løbet i lang tid. Men belønningen er så til gengæld også stor, når først man kommer ind i rytmen!

Så dyrker jeg yoga hjemme på en måtte.  Jeg har et helt lille ritual til dette – jeg tænder et stearinlys, laver lyd med min gong, og tænder for noget røgelse. Dette lille ritual er meget vigtigt for mig. Stemingen er skabt. Så skal der bare arbejdes og svedes. Jeg elsker at lave yoga!

Jeg har det så dejligt bagefter. Jeg føler ofte, jeg svæver på en lille lyserød sky. Brugen af kroppen på denne måde får hele min krop og mit sind til at vågne og vibrere af velvære og glæde.

Men under en yogatime har jeg ikke hele tiden pulsen oppe… til gengæld er det lige så værdifuldt for mig, som når jeg mediterer. Og jeg får brugt min krop.

Bl.a. har jeg meldt mig ind i www.yogavivo.dk. Det koster 119 kr. om måneden. Og så laver jeg yoga, når det passer ind i lige præcis mit program i løbet af dagen. Jeg har også været medlem andre steder, hvor man laver yoga online med andre. Og det er virkeligt super fedt, når der står en lærer online, og du kan se andre er i gang med det samme. Men i øjeblikket passer det bedst for mig, at jeg laver yoga helt efter mit eget tidsskema.

Træner du? Ellers er det ikke for sent. Husk at hjernen faktisk er omstillingsparat iflg. Carl Johan Sundberg, og at det nytter og hjælper alle mennesker at komme i gang med træningen! Find den træningsform du bedst kan lide. Og lav fx nogle ritualer, som ansporer ekstra til at du gerne vil i gang.

Corona Blues
En smuk dag i skoven i oktober måned 2020.

2) Gå en tur og få frisk luft og genoplad batterierne.

Kom ud i det grønne eller det blå!

Det er sundt for både krop og sind at komme ud i naturen. Naturen i al slags vejr kan være en skøn oplevelse.
Læs evt. mere her om alt det gode, naturen kan gøre for os http://camillasworld.dk/goer-noget-godt-…kom-ud-i-naturen/

Savner du også at opleve noget andet?  Hvad med at gå en tur et andet sted, end det du plejer? Tag til skoven eller stranden eller en anden strand eller vælg en anden park, end den du for det meste besøger.

Måske kan I slå jer ned et dejligt sted i skoven og drikke en varm kop te fra termokanden og spise en lækker bolle, alt imens I har tid til at se på de dragende farver i skoven og lytte til træerne og vindens susen?

Har du børn? Det er altid sjovt at kaste med blade eller at bygge en hule af grene og kviste.

3) Nyd tiden til fordybelse.

Når vi ikke kan være så meget sammen med dem, vi ellers gerne ville se, får vi faktisk tid til andre ting lige pludselig! Ting, som mange af os i dagliglivets hastige hamsterhjul, ikke har så meget tid til – eller kun har ganske lidt tid til. Fx det at læse en dejlig bog og lade sig opsluge af den verden, der åbner sig i bogen.

Mangler du ideer til bøger?

Her kan du finde nogle af mine boganmeldelser, se her https://camillasworld.dk/kunst-og-kultur/.

Nyd tiden til fordybelse! Det er sjældent, vi får tid foræret 

4) Udnyt den virtuelle verden til din fordel.

Når nu det er sådan, at vi har måtte indsnævre vores omgangskreds, så har vi alligevel muligheden for at se hinanden og være sammen på en anden måde med al vores lækre teknologi. Det skal vi da udnytte, så godt vi kan!

Så arranger Zoom-middage, eller fredagsdrinks online. Måske aftaler I et tema? Måske har nogen lavet en quiz?

I foråret havde vi adskillelige middage online med vores venner. De første par gange skulle vi jo lige finde ud af konceptet – men så kørte det. Og selvom det jo ikke er det samme som at mødes – så får vi jo snakket og hygget og følger med i hinandens liv. Og sidst med ikke mindst, så er det vigtigt at få ordnet verdenssituationen 😉

I næste uge skal jeg prøve noget lidt nyt – jeg skal have virtuel afternoon tea med min mor, som bor på Bornholm. Det er den virtuelle selskabelighed på en ny måde.

5) Mind dig selv om det, du har grund til at være taknemmelig over.

Forskerne har fundet ud af, at når vi fokuserer på det, der er godt i vores liv, og vi er taknemmelige for alt det gode, så øges vores psykiske velvære og lykkefølelse.

Så selvom Corona er svært, og for nogle er det rigtigt svært, så er der en virkelig god grund til, at vi minder os selv om alt det i vores liv, der er godt og som vi kan glæde os over.

Det, du kan være taknemmelig over, er såvel små som store ting.

Du kan være taknemmelig over de mennesker, du har i dit liv, du kan glæde dig over din lækre taske, over dine løbesko, at damen i supermarkedet løb efter dig, da du havde glemt fisken i hjørnet. Der er ingen grænser.

Det handler om at finde de ting, du er taknemmelig for. Taknemmelighed og glæde har det med at sprede sig som ringe på vandet.

Du kan læse mere om taknemmelighed her, og hvordan du aktivt kan bruge det til at opnå en større grad af lykkefølelse http://camillasworld.dk/taknemmelighed/ ‎

6) Lav noget lækkert mad.

Lav noget lækkert mad, og nyd så at spise den. At spise lækker mad øger følelsen af livskvalitet.

Hvis maden så ovenikøbet er sund ;-), ja så det er jo også en ekstra måde at passe lidt godt på sig selv på 

Hos os bruger vi rigtigt meget tid sammen i køkkenet. Det er en lige så stor fornøjelse at lave maden, som det er at spise den.

I weekenden skal vi have Osso Buco. Det er min mors opskrift og den smager fantastisk! Jeg laver den altid en lørdag formiddag og gerne til to dage, så der er mad til søndag. Tilbehøret kan varieres til de to dage 

Måske kan det være eftermiddagshygge at bage en kage sammen? Og der er jo ikke noget så godt som at nyde en kage sammen, som man også har bagt sammen. Find yndlings opskriften frem eller kast dig ud i nye eventyr!

 

7) Projekter i hjemmet.

Kender du det, at der er nogle ting hjemme hos dig selv, som du egentligt gerne vil have gjort noget ved? Noget som irriterer dig, hver gang du støder på det?

Fx en skuffe, der nu har rodet i rigtig lang tid. Måske kan den endda ikke lukkes uden lidt ekstra hjælp?

Eller hvad med køkkenskabene, der både kan bugne af rod eller overfyldte hylder?

Den irritation, vi alle kan føle over de små ting, vi ikke altid har tid til at ordne i dagligdagen, skaber negativ energi. Fordi vi bliver irriterede, når vi ikke kan lukke skuffen.

Men tid til at ordne tingene er desværre ofte en mangel hos rigtigt mange af os! Men i øjeblikket har vi lidt mere tid! Og er der noget mere lækkert end at sætte et flueben på sin ”to do liste” og så få ordnet den skuffe eller det skab? Jeg ELSKER, når mine skuffer i køkkenet er nyligt opryddede og jeg nemt og let kan tage tingene ud.

Vi har mange småprojekter, jeg gerne vil i gang med. Fx børnenes sokkeskuffer.

Det er faktisk så fedt også at få klaret små projekter! Det giver en god fornemmelse i maven og glæden ved at have fået det gjort – endelig – er bare så fedt! Og så slipper man for den negative energi og irritationen.

Så min opfordring til dig er her i Coronatiden: Vælg nogle af de små projekter, du egentligt gerne vil have lavet rundt omkring i dit hus eller din lejlighed. Gør noget ved dem! Det er så fedt at få ryddet op!

Luft og rummelighed giver altså bare en super lækker energi!

8) Med børnene.

Selv om Corona hænger over os, så er der også nogle ting, der er gode for os. Én af de ting, er at mange børn ligesom de voksne, faktisk har godt af lidt ro. Deres forældre har færre ting, de skal nå og denne ro, som forældrene får, smitter jo af på børnene på den gode måde.

Corona giver os lidt mere tid med børnene – og det er vel nok skønt!

Her kommer et par forslag til aktiviteter med børnene:

Tag på et museum sammen. Hvis I bor i København og omegn kunne Nationalmuseet være fristende! Kig her og se, hvad de har at byde på https://natmus.dk/museer-og-slotte/nationalmuseet/?gclid=EAIaIQobChMI1ani7pTs7AIVHRd7Ch3NlANuEAAYASAAEgKydfD_BwE

Lav en ”Gaming afternoon” derhjemme. Kig i skabene og finde nogle af jeres spil frem. Måske er der noget, I ikke har spillet i lang tid?

I denne weekend har vi talt om at spille ”Partners” og / eller ”Risk” og så det nye hotte ”Among us”, som vi spiller på vores telefoner. Det bliver tid og lyst, der afgør, hvor meget vi kommer til at spille. Men som minimum ét brætspil!

Vi har talt om at bage en kage sammen, som vi så skal have, mens vi spiller! Og en af mine drenge har en sød tand, og elsker varm chokolade

Corona.

Corona påvirker os alle. Det er svært. Men vi skal fortsætte med at passe på hinanden og på sundhedspersonalet. Vi skal komme så godt igennem Corona, som vi overhovedet kan.

Jeg synes, at noget af det, der er lidt svært, er, at vi ikke kan aflæse hinandens mimik, når vi har mundbind på. Vi kan ikke se, når vi smiler til hinanden. Og et smil betyder nu så meget! Mundbindene er nemme at have i sin taske eller sågar i lommen.
Men jeg har netop bestilt nogle visirer. Jeg har dog ikke tænkt mig at bruge visirerne hele tiden. Mundbindet vil stadig være det, jeg bruger mest.  Jeg vil fx bruge dem, når jeg skal på museum eller andre steder, hvor jeg skal opholde mig lidt længere tid ad gangen.

Det er vigtigt, at vi hver især gør, hvad vi kan, for at komme igennem Corona på den allerbedste måde.

Det gælder også om at være glade for alt det dejlige, vi har. Og så skal vi prøve at være lidt kreative: Hvilke andre ting kan vi gøre, der giver os lidt glæde? Eller er der noget, vi kan gøre mere af? Er der nogle ting, vi kan gøre anderledes, end vi plejer?  Der er lidt tid endnu, til vi er ude på den anden side af Corona.

Så lad os ikke blive slået ud af Corona Blues. Vær aktiv. Tænk over, hvad der kan gøre dig glad! Og hvordan du kan gøre dine nærmeste eller andre glade i denne tid?

Velkommen til
Camillas World

Velkommen til min personlige verden, hvor jeg med hjertevarme og glimt i øjet stiller skarpt på det farverige kvindeliv 40+ og alt det som betyder noget for dig og mig som kvinde, menneske, veninde, mor, datter, gift eller single, og sidst men ikke mindst elsker.

Jeg håber du med denne blog kan få nye vinkler på livet, og ny viden og forståelse og kan finde inspiration til et endnu bedre liv for dig.

VELKOMMEN TIL Camillas World

Vi er alle unikke og fantastiske og skønne kvinder.  

På Camillasworld.dk, lever vi i det farverige kvindeliv 40+ og beskæftiger os med alt det vigtige i livet. Følg med og få nye vinkler på livet, og forståelse og find inspiration til et endnu bedre liv for dig.

/Camilla

    Har du en kommentar?

    Mere til dig