- Om alt det, der betyder noget

Lektier: Gør lektier til en rar og sjov oplevelse.

 

 

Lektier.

Er dit barn inde i en svær periode, hvor lektier ikke er sjove? Eller vil du bare gerne have skabt en god vane og lyst til at lære hjemme?

Forleden dag så jeg et opslag på Facebook om en mor, hvis datter havde det svært med at få lavet lektier. Det satte tankerne i gang hos mig… Jeg kender mange mødre, hvis børn har haft det svært med, at lektier skal være en god tid.

Lektier: Gør lektier til en rar og sjov oplevelse. Få 8 tips til den gode vane og lysten til læring.
Gør lektier til en rar og sjov oplevelse.

Nu er jeg jo selv lærer, og da drengene kom i skolealderen og vi nåede dertil, hvor den daglige læsning skulle starte, var jeg fast besluttet på at gøre lektier til noget rart og spændende.

Det er rigtigt vigtigt, at børnene opfatter det at lave lektier som noget, der er rart og sjovt. Det er fedt at lære om nye interessante verdner og lære nye ting.

Det handler altså om at give dit barn den gode vane og lysten til at lære hjemme.

LEKTIER: 8 NEMME TIPS TIL AT GØRE LEKTIERNE TIL EN RAR OG SJOV OPLEVELSE :

Inden I begynder med lektierne skal du huske:

Det er vigtigt at huske på, at din tilstedeværelse og holdning er af afgørende betydning for, at dit barn kommer til at opfatte lektierne som noget sjovt, og at det er rart at sidde og fordybe sig.

Du må også være klar til at slappe af og fordybe dig sammen med dit barn.

1)Før I sætter jer til lektierne, skal du tænke over: Er dit barn klart?

Selvom du havde planlagt, at det skulle være lige i dag kl 16.00, at I skulle læse lektier, så se på dit barn. Er alt OK?

De første mange gange, når du skal skabe den gode stemning, er det ekstra vigtigt, at du checker op på barnet, inden I går i gang. Er dit barn for træt, fordi det måske har lavet noget i skolen, som har gjort ham/hende ekstra træt i dag. Er dit barn sultent? Det duer ikke at sætte sig til at læse lektier, hvis hun/han faktisk er sulten. Så må sulten stilles først.

2) Forbered barnet på, at ”i dag skal vi lave lektier sammen”.

Hvis dit barn er optaget af leg eller en skærm, så giv gerne lidt advarsel. Det hører med til den gode oplevelse at prøve at starte lektietiden godt. Det gør det lidt mere besværligt, hvis de starter med at være kede af det, fordi de skal løsrives fra en skæg aktivitet.

3) Hvor lærer dit barn bedst?

Dvs. hvor koncentrerer det sig bedst, og hvor føler hun/han, at det er rarest at sidde?

Nu kommer det jo også an på, hvilken type opgave, barnet skal lave. Men vær opmærksom på, at spisebordet/arbejdsbordet ikke nødvendigvis altid er det bedste sted at arbejde. Fx arbejder den ene af mine to drenge rigtigt godt i sofaen, når der skal læses. Mens den anden sidder bedst ved et arbejdsbord/spisebord – også når der skal læses. Fordi det er det sted, han koncentrerer sig bedst.

4) Sørg for, at I ikke bliver forstyrret.

Læg mobiler (også din egen ) væk, og luk evt. døren, så I ikke har nogen løbende ind og ud ad døren.

5) Noget, der signalerer ro og hygge.

Jeg tænder altid to små stearinlys. Nogle børn arbejder også rigtigt godt med lidt klassisk musik i baggrunden. Du kan jo eventuelt bruge dr 2 klassisk. Se her https://www.dr.dk/radio/p2

6) Måske noget at spise og drikke, som dit barn kan lide?

Husk også et glas vand eller lignende. Fx laver jeg ofte skåret frugt, så det er nemt at spise, eller et stykke brød/ en bolle. Og nogle gange også søde sager. Men det hele er gjort klar, når vi sætter os ned.

Begge mine børn arbejder super godt, hvis der står en ”forfriskning” ved siden af dem. Omvendt, så er deres gode arbejdstid kortere, hvis der ikke er lidt frugt eller tilsvarende.

7) Husk at være åben i dialogen med dit barn.

Hvis I sidder og arbejder med Christian IV, og dit barn pludselig falder over Tycho Brahe og astronomiens vidundere, så affej ikke bare barnets interesse. I sidder der jo for at lære på den hyggelige og sjove måde…. Vurdér, hvornår I skal stikke dybere med noget eller gå videre med noget andet.
Det vigtige er, at I har en god tid med lektier, hvor dit barn får mulighed for at føle nysgerrigheden og det spændende i at dykke ned i nye verdner.

Og husk; det hjælper jo på det, hvis du også bliver begejstret over alt det, I nu kommer til at lære.

8) Husk at rose dit barn for indsatsen!

(Ikke fordi hun /han er dygtig til at læse – men fordi barnet har arbejdet godt!) Ros hende / Ros ham for at have arbejdet godt. Vær konkret med din ros. Fremhæv når barnet alligevel udviste vedholdenhed eller holdt koncentrationen, selvom det var svært.  Det er altså vigtigt at gøre barnet opmærksomt på de udfordringer, det overvandt fx ved ikke at give op, selvom det var tæt på etc.

Og Husk: Dette er en vane, der skal indarbejdes, og I skal sammen dykke ned i nye spændende verdener med ny viden, indsigt og nye oplevelser! Det tager tid – I skal arbejde jer frem til den gode vane og til at stille nysgerrigheden sammen! Det er sjovt at lære – også med sin mor eller far!

Hvor lang tid skal man lave lektier?

Nu afhænger det jo af, hvor gammelt dit barn er, og hvad barnet skal lave. Derudover kan det også være forskelligt fra barn til barn, hvor længe det kan sidde stille og koncentrere sig i begyndelsen.

Hvis dit barn bare synes, at lektier er det mest forfærdelige i verden, kan du eventuelt sætte en timer på – sig ”nu læser vi lektier i 15 minutter”. Stil dig selv tilfreds med, at det er få minutter i begyndelsen! Hvis du skal have ”vendt bøtten” eller indarbejdet en god lektievane, så er det til at starte med vigtigere, at det bliver en god oplevelse. Så kan du efterhånden gøre tiden længere.

Hvad gjorde jeg selv?

Vi sad i spisestuen med dørene lukkede.

Jeg tændte altid stearinlys, og havde lidt frugt til den ene og til den anden som regel et stykke brød eller en bolle, da de kan lide forskellige ting. Og indimellem også noget sødt – især, hvis det har været en lang dag i skolen.

Vi sidder altid ved siden af hinanden, når børnene laver lektier. Den ene af drengene arbejder (ligesom jeg selv) godt i sofaen, så når vi skulle læse, var det altid i sofaen. Det er skægt, så lang tid man kan læse, når man sidder rigtigt hyggeligt med et tæppe over sig.

Lektielæsning i dag hjemme hos os:

Begge mine børn laver i dag lektier som en naturlig ting, og der er en rar og rolig stemning, når de sætter sig.

Det er bare blevet en god arbejdsrytme. De sætter sig ned og arbejder. De laver næsten altid lidt frugt eller brød og sætter sig med det. Eller de beder mig om at komme med det.

Hvis de skal have hjælp til noget, hvis de skal lave en større opgave, eller hvis de skal i gang med noget, der virker lidt uoverskueligt til at begynde med, ja, så bruger jeg stadig mine ”start tips” – Vi sætter os, hvor vi ikke bliver forstyrret, tænder stearinlys, skærer lidt frugt, laver måske noget sødt, finder noget at drikke etc. – Og det tænder for den gode stemning.

Vend bøtten:

Skolelivet er langt for vores børn, og det er rigtigt vigtigt at dyrke nysgerrigheden og lysten til at lære.

Men for de fleste børn skal der en hjælpende hånd til, og den ekstra indsats og tid vi som forældre yder ved at give dem rammer og vaner og vise dem, at læring er spændende, kommer mange gange tilbage til vores børn . Uanset hvad de senere kommer til at beskæftige sig med.

Er dit barn inde i en svær periode med lektier? Eller måske er det bare et enkelt fag, der driller? Benyt dig af de 8 tips og skab den gode vane og grundlaget for lysten til læring.

Go’ fornøjelse!

VELKOMMEN TIL Camillas World

Vi er alle unikke og fantastiske og skønne kvinder.  

På Camillasworld.dk, lever vi i det farverige kvindeliv 40+ og beskæftiger os med alt det vigtige i livet. Følg med og få nye vinkler på livet, og forståelse og find inspiration til et endnu bedre liv for dig.

/Camilla

    Har du en kommentar?

    Mere til dig

    Little Sun Charge

    Little Sun Charge

    Little Sun Charge – en bæredygtig solcelle oplader til din mobiltelefon. Skrevet af Camilla Munksgaard Har du også prøvet at komme ud af huset uden

    Læs mere »